Στόχος μας ένα ευέλικτο Δημόσιο
Εφημερίδα
"ΕΘΝΟΣ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ"
4 Νοεμβρίου 2001
Σε μια νέου τύπου αξιολόγηση των δημοσίων
υπηρεσιών σε επίπεδο οργανικών μονάδων και όχι προσώπων προχωρά
άμεσα το Υπουργείο Δημόσιας Διοίκησης με την καθιέρωση δεικτών
μέτρησης της αποδοτικότητας σε Δήμους, Νομαρχίες, Νοσοκομεία και
Σχολεία. Στο σχέδιο για το νέο δημόσιο που παρουσιάζει σήμερα με
συνέντευξή του στο «Εθνος της Κυριακής» ο υφυπουργός Δημόσιας
Διοίκησης Στ. Μπένος, περιλαμβάνονται τα εξής :
- Οι πρώτοι δείκτες παραγωγικότητας που θα
μπουν στα Κέντρα Εξυπηρέτησης Πολιτών, που απλώνουν τα»πλοκάμια»
τους σε 1000 κομβικά σημεία της χώρας. Ταυτόχρονα επιχειρείται η
σύγκλιση της ελληνικής δημόσιας διοίκησης με την ευρωπαϊκή και
καθιερώνονται δείκτες ποιότητας «τύπου ISO»
στο δημόσιο.
- Εξορθολογείται η σχέση αποδοχών-επιδόματος
και επαναπροσδιορίζεται εκ βάθρων ο θεσμός του Πόθεν Εσχες των
δημοσίων υπαλλήλων.
- Τίθενται χρόνοι έκδοσης των πιστοποιητικών
από τα Κέντρ, ενώ πλέον η έκδοση των πολεοδομικών αδειών περνά στα
χέρια ιδιωτών μηχανικών.
- Οι πολίτες θα βαθμολογούν με
σφυγμομετρήσεις το δημόσιο, ενώ το αργότερο σε ένα εξάμηνο από τώρα
μπαίνει σε εφαρμογή η ηλεκτρονική υπογραφή με την καθιέρωση
προσωπικού αριθμού «pin» βάσει του οποίου
ο πολίτης θα έχει πρόσβαση από το κομπιούτερ του στις δημόσιες
υπηρεσίες.
ΥΠΟΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΑ
Σε ποιες αλλαγές στο χώρο της Δημόσιας
Διοίκησης πρόκειται να προχωρήσετε κε Υφυπουργέ;
Για τη δημόσια διοίκηση δύο είναι βασικοί μας
στόχοι. Ο ένας είναι η συμφιλίωση του κράτους με τον πολίτη και ο
άλλος η σωστή υλοποίηση του προγράμματος «ΑΡΙΑΔΝΗ». Φιλοδοξούμε να
δημιουργήσουμε τα υποκαταστήματα της δημόσιας διοίκησης. Όπως έχουμε
τα υποκαταστήματα μιας μεγάλης τράπεζας που ο πελάτης προκειμένου να
κάνει οποιαδήποτε δουλειά του, πηγαίνει σε ένα υποκατάστημα και
διεκπεραιώνει την υπόθεσή του, με τον ίδιο ακριβώς τρόπο θέλουμε να
εξυπηρετήσουμε τους πολίτες της χώρας, που τους θεωρούμε πελάτες του
κράτους. Από το απλό πιστοποιητικό γέννησης μέχρι την άδεια της
πολεοδομίας να μη χρειάζεται να πηγαίνει από υπηρεσία σε υπηρεσία
για να τα βγάλει, αλλά πηγαίνοντας στα κέντρα Εξυπηρέτησης Πολιτών
να κάνει παραγγελία της διοικητικής του πράξης.
Σκοπεύουμε μάλιστα, πολύ σύντομα, να
καθιερώσουμε χρόνους αποδεκτούς για την κάθε υπόθεση. Όταν δε
διεκπεραιώνεται η υπόθεσή τους στους χρόνους αυτούς, τότε ο πολίτης
θα δικαιούται οικονομική αποζημίωση.
Με ποιους τρόπους θα μετατρέψετε τη δημόσια
διοίκηση από γραφειοκρατική, που είναι σήμερα σε πιο ουσιαστική και
αποτελεσματική ;
Τη διοίκηση ων στόχων και των
αποτελεσμάτων την οποία επιθυμούμε, θα την πετύχουμε υιοθετώντας
τους δείκτες αποδοτικότητας. Αυτό σημαίνει πολύ απλά, ότι η κάθε
οργανική μονάδα της χώρας, είτε είναι Δημόσιο, είτε είναι
Νοσοκομείο, Σχολείο ή Αστυνομικό Τμήμα θα έχει δείκτες μετρήσιμους
για τη δουλειά που προσφέρει στους πολίτες. Συνεπώς η οργανική
μονάδα θα αξιολογείται με βάση αυτούς τους δείκτες.
Θα προχωρήσουμε δηλαδή στην καθιέρωση των
ενιαίων ευρωπαϊκών δεικτών, κατά το γνωστό μας πρότυπο των δεικτών
της οικονομίας. Είναι αδύνατο να προχωρήσει η χώρα μπροστά, αν πλάϊ
στην ΟΝΕ της οικονομίας δεν προσθέσουμε και την ΟΝΕ της δημόσιας
διοίκησης. Αυτό είναι ένα δύσκολο εγχείρημα, γιατί προσκρούει σε
παλιές νοοτροπίες, ενώ έχουμε να αντιμετωπίσουμε πολύ μεγάλα
προβλήματα στο εσωτερικό του συστήματος, με δυσλειτουργίες που
υπάρχουν και στις δομές και στη διάρθρωση του ανθρώπινου δυναμικού.
Όμως αυτό είναι το στοίχημα της χώρας, δηλαδή το να δημιουργήσουμε
μια δημόσια διοίκηση με σαφείς στόχους και αξιολογήσιμα
αποτελέσματα.
ΣΕ ΔΥΟ ΧΡΟΝΙΑ
Τι χρονοδιάγραμμα δίνετε για όλα αυτά ;
Σε δύο χρόνια από σήμερα θα βρίσκεται σε πλήρη
εξέλιξη το πρόγραμμα «ΑΡΙΑΔΝΗ», δηλαδή θα είναι σε πλήρη λειτουργία
και τα 1000 Κέντρα Εξυπηρέτησης Πολιτών, αλλά και οι δείκτες που
βεβαίως απαιτούν μεγάλη εθνική συνεννόηση. Για το λόγο αυτό, πρόθεσή
μας είναι να αξιοποιήσουμε όλα τα εργαλεία που έχουμε στα χέρια μας
και αυτά είναι η Εθνική Επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης, καθώς και η
Διακομματική Επιτροπή της Βουλής.
Χαίρομαι να ακούω τον αρχηγό της ΝΔ να λέει ότι
προέχον θέμα είναι το θέμα της μεταρρύθμισης ου κράτους. Πιστεύω ότι
θα βρούμε καλούς συνομιλητές για να προχωρήσουμε όλοι μαζί.
Σε ποιες υπηρεσίες θα πρώτο - εφαρμοστεί το
σύστημα των δεικτών παραγωγικότητας;
Οι πρώτοι δείκτες θα μπορούσαν να μπουν στα
Κέντρα Εξυπηρέτησης του Πολίτη. Είναι μια μορφή
ISO στη δημόσια διοίκηση, όπως είναι και το
ISO στα προϊόντα του βιομηχανικού τομέα.
Θα μπουν ISO, δηλαδή δείκτες πιστοποίησης
ποιότητας και ση δημόσια διοίκηση. Αυτούς τους δείκτες θα τους
βάλουμε αρχικά στα Κέντρα Εξυπηρέτησης Πολιτών. Θα αξιολογούμε
δηλαδή ποιο λειτουργεί καλύτερα. Είναι πολύ φυσικό τα πρώτα βήματά
μας να τα δοκιμάσουμε στην Τοπική Αυτοδιοίκηση.
|